Orgasmskola, del 1

Orgasmer är njutbara när de väl sker, men inte alla upplever dem lätt, regelbundet eller överhuvudtaget.
Forskning visar dessutom att drygt 30 % av orgasmförmågan hos kvinnor beror på ärftliga faktorer. Kanske har du mer sexuellt gemensamt med dina släktingar än du har tänkt på!

Det är inte nödvändigt att få orgasm för att kunna njuta av sex.
Fokus på just orgasmen kan göra det svårt att uppnå den. Även för individer och par som får orgasmer kan intimiteten och det sexuella mötet bli mer njutbart om man har ett annat fokus än att nå klimax. Att ta sig tid att bara vara fullkomligt närvarande kan ge större tillfredsställelse.
Men om man nu vill ha orgasm, eller kanske starkare orgasmer, hur gör man då? Vilka faktorer kan påverka den sexuella upplevelsen?
Här kommer en liten orgasmskola och du får leka med några faktorer i taget. En del tips är bäst för personer med vulva och del bättre för personer med penis. Och många funkar för alla. Förmågan att orgasmera har med mycket annat än att stimulera på rätt ställe att göra. Förmågan att få orgasm påverkas av stressnivåer och det allmänna välbefinnandet i livet.
Kvaliteten på relationen kan påverka orgasmförmågan, och det finns övningar som stärker kärleken såväl som det sexuella.
Eftersom förmågan att orgasmera också beror på relationen till den egna, och andras kroppar kommer du att få övningar som stärker den positiva självbilden. Och så ren teknik förstås.

Andning

Först ut kommer andningen. Du tänker kanske inte alls på hur du andas under upphetsningen eller när du får orgasm. Lägg märke till hur du andas nästa gång du har partnersex eller solosex. Många håller andan för att komma över klimax, och det är helt okej. Det kan vara just det som gör att du kommer. Men om du vill förstärka din orgasm är andningen en stark faktor. Hur du andas påverkar både sexupplevelsen och kärleken till din partner.

Andningsövning 1.
Att andas tillsammans och i synk med din partner skapar en stark bubbla av intimitet och närvaro.
Här kan ni välja att sitta upp i varandra famn, ligga på, eller vid sidan av varandra, alternativt stå mittemot varandra. Håll ögonkontakt. Ta lite djupare andetag än du vanligtvis gör. Nu andas du in och din partner ut samtidigt. Sedan andas din partner in och du ut samtidigt. Och så fortsätter ni ett tag. Förslut inte läpparna, det är bra med nytt och fräscht syre utifrån. Föreställ dig att du andas in din partner när du andas in hens andetag. Ha inga tankar mer än att bara vara och andas tillsammans. Inget speciellt behöver ske.

Andningsövning 2.
Andas lite djupare och snabbare när du får stimulans och din upphetsning ökar. Andas medvetet med din uppmärksamhet på könet. Föreställ dig att du andas ända nedifrån bäckenbotten och att hela kroppen är i rörelse när du andas. Andas medvetet så mycket du kan under upphetsningen. Så småningom kommer att lära dig hur mycket du kan påverka din upphetsning med din andning. Ibland kommer du att andas grundare och med öppen mun och ibland djupt och in genom näsan. Variera och lägg märke till hur det påverkar upphetsningen.

Aktiv Givare & Aktiv Mottagare
Hur många gånger har du försökt hinna med din partner, bli lika upphetsad som hen, och nå orgasm samtidigt – och sen när hen kommer först, ger du upp och tänker, ”nästa gång”?

Vad är vitsen med att komma samtidigt? Om ni fokuserar på en i taget får ni ju uppleva två orgasmer! Oavsett om man kommer till orgasm eller inte, så är det viktigt att få slappna av och vara mottagare. Att njuta av sin partners härliga händer och mun på sin kropp, och känna ordentligt inifrån utan att behöva tänka på vad ens partner vill ha, att inte ge tillbaka samtidigt. För att stärka orgasmen behöver du stärka upplevelsen innan, och vägen till orgasmen. Din partners beröring, ord och blickar, behöver få klinga ut ordentligt i din kropp.

I definitionen för aktiv mottagare ligger betydelsen att göra det som partnern inte kan göra åt dig för att få orgasm. Din partner skulle kunna slicka eller suga på dig hur länge som helst, men om du inte vill ha orgasm så kommer inget att ske. Se din partner som din tjänstvilliga givare när du tar emot. Du som mottagare behöver fokusera på det som skapar mer njutning i kroppen, och det kan vara exempelvis att andas mer och medvetet, låta mer, röra sig mer, fantisera mer, smeka sig själv mer eller andra sköna saker och faktorer som man kan utforska, på den härliga erotiska resan. Det ingår också att verbalisera sina behov och sina önskningar som mottagare. Om du vill mer men mjukare slick på klitoris eller penisollon, så behöver du säga det. Du som aktiv givare säger helst tack när du får respons, för då blir det lättare och roligare för din härliga partner att ge respons igen. Förhoppningsvis får du samma uppmärksamhet och kärlek tillbaka när du är mottagare.