19

Bodyflight är en helt ny sport, där deltagarna flyger viktlösa i en vindtunnel. Jag ville känna på hur det känns att flyga i drygt 200 km/tim – samma hastighet som fallskärmshoppare uppnår vid fritt fall. Nu kan jag avslöja att det känns helt fantastiskt!

Överviktig? En resa i en vindtunnel ger dig upplevelsen av fullständig viktlöshet.

8

– Det är möjligt att jag framstår som hård. Men det är viktigt att du gör precis som jag säger. Propellrarna i vindtunneln ger vinden en hastighet på 220 kilometer i timmen, så det är viktigt att du minns mina instruktioner, säger min instruktör Benjamin Meinerz. Förutom att vara min instruktör är han flerfaldig mästare i Bodyflight.

Jag har svårt att sitta still på stolen i demonstrationslokalen. Ytterligare två personer har anslutit för att testa den nya sporten där man svävar fritt i luften.

Benjamin ber oss att koncentrera oss på den instruktionsvideo som nu tonar fram på en tv-skärm. Så lämnar han lokalen.

Själv har jag svårt att koncentrera mig, det är som att försöka lära sig säkerhetsföreskrifterna ombord på ett flygplan med hela magen full av fjärilar. Jag har aldrig hoppat fallskärm, eller ”paragliding”, så allt är helt okänt.

Får man tro videon är bodyflight en berusande upplevelse, en härlig känsla, om man lyckas hamna riktigt i vinden. Jag får gåshud i förväg och jag ser fram mot en fet adrenalinkick, om jag nu kan komma ihåg allt från videon…

Så kommer Benjamin tillbaka.

– Det gäller att hålla huvudet kallt. Tänker man sig för så minskar riskerna högst väsentligt.

Han gör en kort konstpaus, så ber han oss att lägga oss ner på bänken mitt i lokalen. Där ska vi nu öva ”torrflygning”, liksom barndomens simskola erbjöd en liknande bänk för torrsim.

– Håll upp huvudet, titta upp om ni vill högre upp i luften. Armarna ska ni hålla framför er, så ni kan se dem. Benen ska vara raka och sträckta. Minns att slappna av och lägg märke till hur ni ligger i vinden, säger Benjamin. Sedan går han över till att förklara de fyra tecken man måste kunna förstå om man ska ägna sig åt bodyflight.

– Vad betyder det här? frågar Benjamin och håller upp pekfingret.

– Att det är frukostdags, skojar killen bredvid mig.

Vi skrattar, men en gravallvarlig Benjamin förklarar att det betyder att man ska hålla upp huvudet.

– Om jag visar två böjda fingrar betyder det att ni ska böja på benen, rätar jag på fingrarna betyder det att ni ska räta på benen. Och så det sista tecknet:

Benjamin håller fram tummen och lillfingret. Men ingen av oss kan gissa vad det betyder.

– Det betyder att ni ska slappna av, för man kan inte flyga om man är spänd i hela kroppen.

Jag börjar allvarligt tvivla på att jag kommer att kunna komma ihåg allt. Och vad kommer att hända om jag inte gör det? Men nu är det dags att komma i flygdräkten. Hjälm på, sportskor på, och så bort till vindtunneln, som ligger i huset vid sidan av receptionen.

 

Farligt magplask – helt utan sexleksaker från Mshop.

 

Min fotograf får av säkerhetsskäl inte ta bilder inne i den lilla plexiglasgång, som löper precis utanför vindtunneln. Hon måste stå utanför och plåta genom två lager plexi. Hon är inte nöjd, det är för mörkt och hon tvivlar på att bilderna kommer att bli särskilt bra. Motvilligt accepterar hon.

Vi tre flygaspiranter gör oss redo för vårt livs största adrenalinkick. Benjamin förklarar att när vi står i dörren till vindtunneln på väg in ska vi inte gå in. Vi ska luta oss fram och in och då kommer resten att sköta sig självt.

Huh, tänker jag. Men med startnummer tre kan jag sitta ner i den lilla plexiglasgången och titta på hur det går för de andra två först.

Det går fint för dem. De flyger upp och ner i tunneln, men det mesta av tiden går åt till att flyga nära marken. Jag ska flyga högt upp hela tiden, tänker jag, men verkligheten blir inte riktigt som jag tänkt mig.

Det blir min tur. Jag lägger mig ner på vinden, och pressar ner höfterna lätt, som jag fått lära mig. Så sträcker jag armarna över huvudet för att börja stiga. Men gång på gång gör jag ett magplask och kommer farligt nära golvet. Småningom vänjer jag mig och blir lite bättre på att flyga i vindtunnel. Det susar i öronen och det är fantastisk känsla att vara viktlös och fri. En barndomsdröm går i uppfyllelse – jag kan flyga!

Jag har köpt ett ”Learn to fly”-paket som innehåller 2×2 minuters flygning. Första två minuterna flyger jag ensam, i andra omgången flyger jag tillsammans med Benjamin. Han håller i mig och leder mig. Vi flyger upp och ner i tunneln. Det går fort, flera gånger efter varandra. En otrolig känsla, fantastiskt. Jag vill egentligen stänga ögonen för att inte drabbas av höjdskräck, men det går inte. Känslan är så överväldigande att jag inte kan låta bli skrika rätt ut.

 

Höjdskräcken försvinner

 

Då flygturen är över känner jag mig två meter längre. Höjdskräcken är som bortblåst. Jag har gjort det! Jag klarade det. Benjamin berättar att han känner till flera som blivit av med sin höjdskräck efter att ha testat bodyflight, eller hoppas fallskärm.

– Så länge man sitter i flygplanet känner man inget av höjdskräcken. Men vid dörren till flygplanet kommer den. På engelska kallar man fenomenet för ”the door”. Några kan stå där med skräcken målad över hela ansiktet. Andra får panik och håller sig kvar i allt de kan få tag i och vägrar hoppa. Folk reagerar olika, förklarar Benjamin.

– Jag hade en väninna som inte var ett dugg nervös inför sitt första hopp. Hon log bara och hoppade. En annan av mina goda vänner knep ihop ögonen och vred sig som en mask i dörröppningen. Så föll han och öppnade ögonen, eftersom han trodde att han fallit ur planet och då såg han att fortfarande var kvar och att alla runt honom skrattade åt honom. Då hoppade han av ren skam. När han väl landat var han sjukt glad över att ha klarat det.

– Att hoppa för första gången är en stor upplevelse. Det är som att bli född på nytt, eftersom man inte längre känner rädsla. Förvånansvärt många fallskärmshoppare har lidit av höjdskräck. Men om de står ut och lär sig hoppa så försvinner den, fortsätter Benjamin.

Jag tror honom. Jag har just testat bodyflight i en vindhastighet av 200 kilometer i timmen för första gången. Och det ska ge samma känsla av fart som ett fallskärmshopp.

Stora skillnaden är att man inte behöver ta sig upp i ett flygplan för att få den känslan med bodyflight. Man kan skaffa sig den här nere på jorden, samtidigt som man blir av med sin höjdskräck. Oslagbart.

 

 

Fakta-boks kun den danske adresse i Classic og kun den svenske adresse i Lekture. Adresse-boksene må gerne være pænt store.

 

 

 

HÄR FLYGER DU!

Har du modet? I så fall är det bara att beställa tid med en instruktör!

 

 

Bodyflight Stockholm

Bryggerivägen 16 B

168 67 Bromma

+46 76 868 77 57

bodyflight.se

2×60 sekunders flygtid. 695 kr.

 

 

 

 

15j-pg 16